Metody pracy
Zapoznaj się z tym, jak pracujemy
METODA PROJEKTU 'MALI BADACZE'
Zgodnie z opinią prof. Lilian G. Katz małe dzieci to naturalni antropologowie, lingwiści i naukowcy. Praca metodą projektu opiera się na naturalnych skłonnościach do obserwowania i badania otoczenia. Nauczyciel kreuje sytuacje edukacyjne podczas których wrodzone kompetencje dzieci mogą się ujawniać i rozwijać. Podejście projektowe odpowiada na potrzeby rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym. Obserwacje oraz zabawa to naturalne sposoby uczenia się dzieci. Celem edukacji jest jak najszersze angażowanie umysłu uczącego się dziecka włączając w to jego wrażliwość estetyczną, moralną, społeczną i duchową. Gotowość dzieci do bycia zainteresowanym i zaangażowanym w wysiłek intelektualny jest wzmacniana.
Czym jest projekt badawczy?
To pogłębione badanie tematu bliskiego dziecku, które jest ukierunkowane na uzyskanie odpowiedzi na pytania nurtujące dzieci w danym obszarze.
NAUCZYCIEL = OBSERWATOR
Koordynuje pracę i organizuje przestrzeń reagując na aktywność dzieci, planuje treści i cele dydaktyczne.
DZIECKO = BADACZ
Samodzielnie doświadcza, jest stawiane w sytuacjach problemowych, ma wpływ na organizację projektu.
NVC - NONVIOLENT COMMUNICATION
Mówimy językiem Żyrafy! Jako pierwsze przedszkole w Trójmieście realizujemy założenia metody Nonviolent Communication - Porozumienia bez Przemocy. Ściśle współpracujemy z trenerami NVC w obszarze szkoleń, warsztatów, hospitacji. Nasz zespół cyklicznie uczestniczy w warsztatach i szkoleniach pogłębiających umiejętności empatycznej komunikacji oraz bierze udział w Studium Mediacji. Kadra przedszkolna opiniowała autorski program 'Sen Żyrafy', dzięki któremu model komunikacji opartej na wzajemnym respektowaniu uczuć i potrzeb wprowadzamy w każdej grupie wiekowej Żyrafowych Przedszkolaków.
Obserwacje, uczucia, potrzeby i prośby to stałe elementy komunkacji u naszych przedszkolaków, nauczycieli oraz rodziców!
MINDFULNESS
Żyrafowe dzieci mają okazję zbliżyć się do świata spokojnej i uważnej żabki, wykorzystując do tego techniki mindfulness. Rozwijamy umiejętność wyciszenia, zwolnienia, koncentracji uwagi i relaksacji podczas udziału w różnych aktywnościach. Mindfulness praktykujemy poprzez różne ćwiczenia oddechowe, rozwijanie umiejętność uważnego słuchania, smakowania oraz dotyku poprzez udział w zabawach sensorycznych i sensoplastycznych.
POLITYKA OTWARTYCH DRZWI
W Przedszkolu Niepublicznym Żyrafa rodzice są zawsze mile widziani. Ich obecność jest nieodłącznym elementem naszego przedszkolnego życia. W każdej chwili Rodzice mogą przyjść i zobaczyć jak czuję się ich dziecko wśród rówieśników. Rodzice są dla nas partnerami w podążaniu za rozwojem dziecka. Wejście do każdej sali prowadzi bezpośrednio z szatni. Przyprowadzanie i odbieranie dziecka wiąże się z kontaktem z nauczycielem i rozmową.
Posiadamy lustro weneckie, które umożliwia obserwację nieuczestniczącą.
W ramach działalności przedszkola organizujemy wiele okazji do współpracy z rodzicami:
- rozmowy rekrutacyjne
- zebrania z rodzicami
- spotkania indywidualne diagnostyczne
- spotkania wynikające z indywidualnych potrzeb
- wyjątkowe imprezy okolicznościowe
- celebrowanie świąt
- akcje charytatywne
- warsztaty
- wykłady
- rodzic w roli eksperta
- rodzic w roli osoby dzielącej się swoją pasją
- rodzic w roli opiekuna podczas wyjść i wycieczek
- rodzic w roli organizatora
- rodzic w roli pomysłodawcy i inicjatora.
Chcemy być w kontakcie z Żyrafowymi Rodzicami!
ADAPTACJA
Adaptacja w Przedszkolu Niepublicznym Żyrafa jest bezpłatna tak długo, jak dziecku w przedszkolu towarzyszy rodzic. Czas ten w zależności od potrzeb i możliwości indywidualnych może trwać do 10 dni roboczych. W tym czasie naliczana jest tylko stawka żywieniowa.
Przedszkole Niepubliczne Żyrafa jest czynne codziennie od godziny 7:00 do 17:00.
Pierwszego dnia adaptacji zapraszamy jednego z rodziców lub opiekunów wraz z dzieckiem między godziną 8.00 a 9.00. Podczas adaptacji zajęcia w grupach odbywają się zwyczajowym rytmem. W początkowym okresie do udziału w zajęciach zapraszamy rodziców, z czasem w porozumieniu z nauczycielem wycofują się.
Proces adaptacji jest w miarę możliwości zindywidualizowany. Szczególnie ważna w tym okresie jest współpraca rodzica z nauczycielem, dlatego zachęcamy do aktywnej komunikacji, która pozwoli nam wspólnie ustalać kolejne kroki.
Wiemy, że możliwości czasowe są różne dlatego prosimy podczas naszego pierwszego spotkania o poinformowanie nauczyciela o swojej dyspozycyjności. Jesteśmy przygotowane również na sytuację, w której dziecko od pierwszych dni pozostanie w placówce tylko z nami.
Porządek dnia w każdej grupie narzuca nam czas posiłków i odpoczynku. Prosimy wziąć pod uwagę poniższy plan we wspólnym z nauczycielem ustalaniu czasu przyjścia i wyjścia dziecka z placówki podczas adaptacji.
STAŁE PUNKTY DNIA, które będą dostosowane do możliwości dzieci i organizacji placówki w okresie adaptacji.
8.00 - 9.00 - śniadanie
12.00 obiad - II danie
12.30 - leżakowanie (3-latki)
15.00 - obiad - zupa
16.00 - podwieczorek
Między śniadaniem a obiadem dzieci jedzą owoce/ warzywa w ramach II śniadania.
Ze względów formalnych w adaptacji mogą wziąć udział dzieci, których rodzice podpisali umowę.